Раніше у Кривому Розі мені доводилося бувати проїздом. У вікно поїзда бачив червоного кольору дороги, якими возять залізну руду, червоні горобці купались у червоних калюжах, а за ними пантрували червоні коти.
Раніше у Кривому Розі мені доводилося бувати проїздом. У вікно поїзда бачив червоного кольору дороги, якими возять залізну руду, червоні горобці купались у червоних калюжах, а за ними пантрували червоні коти. Фантасмагоричні картини тривали майже годину, поки поїзд ішов містом. Адже Кривий Ріг — це 85 кілометрів із півночі на південь.
Останніми роками заінтригувало словосполучення «індустріальний туризм». Власне, для криворіжців це теж новинка. Багато з них, живучи в одному районі, могли за все життя не бачити іншого. Такі вже тут масштаби.
Маркетинг для технопанку
Індустріальний туризм відкриває в позитиві те, що ми не звикли вважати привабливим: промзони — як унікальні ландшафти, технічну гігантоманію — як світові рекорди, руйнацію земної кори — як геологічні пам’ятки, машинерію — як цікаві експонати. А й справді, все має два боки, і треба бачити хороший.
Про те, як краще подавати промислове місто гостям, ішлося на міжнародному форумі «Трансформація економіки індустріальних міст через розвиток туризму». Отже, туризм змінюватиме заіндустріалізовані міста, олюднюватиме їх, показуватиме їхні досягнення. Своїм досвідом у цьому ділилися представники різних країн. Та головна увага була все ж прикута до Кривого Рогу, його успіхів і перспектив. До речі, сам міський голова Юрій Вілкул вважається ініціатором індустріального туризму в місті. Ідеологом цієї справи є завідувач кафедри фізичної географії, краєзнавства та туризму педуніверситету Володимир Казаков, а «мотором» туристичних змін — колектив Інституту розвитку міста Кривого Рогу.
Чи має криворізький індастріал-туризм переваги перед іноземним? Звісно! Такі, як найбільші у Європі кар’єри, кольорові озера, півторакілометрові шахти, величезні й величні провали, вантажівки підйомністю понад 200 тонн… Власне, сам Кривбас є найбільшим у світі родовищем залізної руди — 126 км у довжину. А головне — тут показують ЖИВЕ виробництво.
Мости в нікуди
Перше, що ми побачили у Кривому Розі, це… його природа. Балка Північна Червона насправді була зеленою. Унизу по ній тік струмок, а обабіч підпирали небо загадкові масивні колони. У ХІХ столітті тут збудували міст, у радянський час паралельно звели ще один, але в 1950-х роках обидва демонтували через створення кар’єрів. Тепер 30-метрові опори використовуються для тренувань скелелазів. А товстенна кам’яна «тумба» царських часів відіграє роль оглядового майданчика. Міста майже не видно — тільки зелень природного заказника і рукотворні гори.
Рукотворні гори
Це кар’єрні та шахтні відвали. Хоча шахтарів Кривого Рогу називають гірниками, гір у степовому краю ніколи не було. Їх створили люди з «порожньої» породи. Для туризму це оглядові майданчики. Тут навіть справляють весілля і відзначають Новий рік.
Із Бурщицького відвалу нам відкрилася панорама ледь не на 360 градусів: місто, підприємства, мости, залізниці та інші відвали — і червонястих відтінків, і вже позеленілі від трави, кущів і дерев.
До речі, новим віянням є рекультивація відвалів. І не лише підприємствами. Уже став легендарним криворіжець Володимир Огур, який засаджує рукотворні гори деревами і тюльпанами та є родоначальником зеленого руху в червоному місті.
На Бурщицькому ми пережили катарсис свого туристичного дня: захід сонця викликав насичену гаму кольорів і почуттів.
Це провал!
Руда у Кривбасі залягає сімома шарами. Її видобувають, прокладаючи виробки в боки від шахтної вертикалі. Зрештою верхні шари цього «пирога» провалюються. Колись вони робили це самовільно і несподівано, забираючи багато людських життів, а нині їх планово підривають. І утворюються дивні ландшафти — усіх відтінків вохри, з химерним рельєфом і карколомними стінами.
Ми побували на провалі шахти «Гвардійська», де земля розверзлася на 200–250 метрів!
Гранд-каньйон Кривбасу
Але то були квіточки. Справжню велич продемонстрував кар’єр Південного гірничо-збагачувального комбінату (по-місцевому — ЮГОКу). Кар’єр та й кар’єр — звичного вже марсіанського відтінку чаша із серпантином доріг. Стоп! Дороги? Лінії електропередач? А оті ниточки — залізниці та поїзди? А оті мурашечки — велетенські БелАЗи? Оце масштаби! Понад 400 метрів углиб, понад 3 кілометри у довжину — такий він, найбільший у Європі залізорудний кар’єр.
Дали коксу
Візит на «АрселорМіттал Кривий Ріг» почався з музею просто неба у дусі Кривого Рогу: представлено гірничу техніку. Вся наша група вмістилась у ковші екскаватора…
Музей «АрселорМіттал Кривий Ріг» — дуже сучасний, інтерактивний. Зі склопластикового макету стало зрозуміло, що підприємство має розміри міського району. Старовинне обладнання, «золота арматура» як відзнака за працю, «золото дурнів» та зразки інших гірських порід… Є чимало цікавого.
Та далі — цікавіше. Журналісти змінюють професію — перевдягаються в помаранчеві роби, каски, надягають окуляри й дихальні маски та вирушають на славетний коксохім. Вугільну шихту на заводі спікають у високоенергетичний кокс для металургії. Справжній хардкор! Металеві вагонетки на очах пруть у вогонь, а потім — у воду. Фух! — і білий клуб пари на півнеба. «Так ми робимо хмари», — кажуть виробничники. Романтика буває різною...
У ритмі сталевого серця
Ми побачили краплю в морі з чудес Кривого Рогу. Але зрозуміли, що всяка праця варта звеличення, що індустріальний туризм робить дива і що в усьому є свої цікавини, а в Кривому Розі вони геть особливі.
Довершив картину третій фестиваль індустріальної культури INDUSTRIAL FEST, організований виконкомом Криворізької міської ради та Інститутом розвитку міста. Кульмінацію дійства ми застали увечері. Як і все у Кривому Розі, парк «Шахтарський» був величезний і вмістив чимало люду. І фест був масштабний, і представлена на ньому техніка, і алея технічної творчості, й науково-технічне «Фарадей-шоу» зі штучними блискавками — усе вражало. Давали концерт класні ще й україномовні місцеві гурти, найстійкіші глядачі дочекалися столичного — «Kozak System».
Мені знову вдалося «змінити професію» — побурити брилу породи просто під деревами парку. Місцевим поталанило більше, вони щодня «смакували» різні професії протягом індустріального тижня.
Отже, хто бажає відчути ритм «сталевого серця України», побачити індустріальні дива? Кривий Ріг запрошує. Усе буде ІНДАСТРІАЛ!