Врез: Столичний Музей становлення української нації поєднав історію з інноваціями. Тут можна познайомитися з головними персонажами нашої минувшини так близько, що аж мурашки по тілу.
Країна: Україна
Автор: Євген Будько
Фотограф: Музей становлення української нації

Столичний Музей становлення української нації поєднав історію з інноваціями. Тут можна познайомитися з головними персонажами нашої минувшини так близько, що аж мурашки по тілу.

Торік у серпні «музейні» пагорби на Печерську зба­гатилися незвичайним «туристичним магнітом». Це сучасна галерея української історії: 100 унікальних 3D-фігур від Княгині Ольги до Джамали, 25 експози­цій із 5D-ефектами, аудіогід 8-ма мовами…



Музей майбутнього

Галереї нового закладу зустріли нас усередині гігант­ського постаменту «Батьківщини-Матері». На підсту­пах — наїжачена стволами експозиція військової тех­ніки просто неба від Музею історії України у Другій світовій війні. Виявляється, цей антураж є доречним і для нового музею, адже, як нам пояснили, він захищає українську історію, яку століттями замовчували й перекручували.
Повернення українцям їхнього минуло­го давно заволоділо думками готельєра і ресто­ратора Валерія Галана. Остаточно він «дозрів» після власної участі в АТО. Продав спа-комп­лекс у Чехії й вклав гроші в популяризацію нематеріальної культурно-історичної спадщини українців. Точніше — в майбутнє України, як сам каже, маючи на увазі формуван­ня нових поколінь.
Керівництво сусіднього Музею України у Другій світовій війні підтримало новацію, ад­же Фонд держмайна міг віддати перевагу ін­шому орендареві приміщень. Два музеї стали партнерами. Нам здалася дуже вда­лою ідея «розбавити» важку і трагічну тему війни жит­тєствердністю становлення.
Київський «музей майбутнього» — пер­ший у родині з 8 запланованих закладів в Україні. Два наступі вже створюються у Львові.



Не Тюссо

Найперше тут інтригує реалістичність від­творених історичних постатей. Почува­єшся, ніби на зібранні істинного істебліш­менту на­шої держави.
Відразу напрошується паралель із Му­зеєм мадам Тюссо. Справді, ідея та сама — «набли­зити» славетних осіб до публіки. Проте на цьому аналогія й завершується. І відміннос­ті між двома закладами свідчать, скоріше, на користь нашого музею.
Що тут є воскового, то це лише величез­на, 750-кілограмова свічка при вході, дар від Асо­ціації пасічників України. Фігури видатних українців виготовляються не з воску, а зі спеціального матеріалу на осно­ві силікону. Хто бував у Тюссо, більше хва­лить вітчиз­няну реалістичність. Не дивно, що україн­ські майстри вже виконують за­мовлення для Лондона.
Відвідувачі підходять упритул, чекаючи, що фігура поступово видасть свою не­справж­ність. А вона все справжня і справж­ня… До волосинки, до цяточки ластовин­ня. Де­хто лякається. Особливо, коли фігура Івана Богуна раптом… підморгує! І робить це, ко­ли козаку зазирають у вічі. Уявляєте ефект? Від дівчат бравий полковник не має відбою, дітям теж весело. Селфі миттє­во розходя­ться глобальною мережею.
Якщо в Тюссо голлівудські зірки стоять упереміш із героями минулих століть, то на Печерську постаті «живуть» у своїх істо­рич­них періодах, у характерних мізансце­нах. Біля кожної фігури — її «паспорт», який за­свідчує, хто це зображений  і чим він відо­мий. За допомогою власного гаджета і QR-коду можна зчитати ширшу інформацію. Ба, через аудіогід фігури навіть розмовля­ють! Музейники збираються ще більше «оживити» їх за допомогою доданої реаль­ності та гри акторів.



Запах історії

У вікно до козаків зазирають якісь коло­ритні «хуторяни»: за склом — екран, на яко­му крутять кадри з фільму «Богдан Хмель­ницький». Придумали ж…
Відчуваємо запах кави. Це з експозиції, присвяченої участі українських козаків у Віденській битві 1683 року та Юрієві-Фран­цу Кульчицькому, який навчив віденців пити каву. Запахи — «п’яте D» музею.
У «живих» діорамах літають птахи, схо­дить сон­це, а на полі битви гримлять і блис­кають пострі­ли, клубочиться дим…
І тут же, поруч із медіаефектами, у вітринах представлені справжні археологічні експонати: від трипільської кераміки до козацьких шабель. Відчуття історії різнопланове.



Хто підняв прапор над Рейхстагом?

Історична достовірність не поступається візу­альній. Для музею збирали й опрацьовували інформацію більше сотні фахівців: від істориків і етнографів до перекладачів. Працювала величез­на команда скульпторів, художників, візажистів і дизайнерів інтер’єру. Загалом над проєктом 5 ро­ків трудилося понад 300 осіб.
Нині ситуацію контролює вчена рада з півсот­ні науковців, серед яких — такі авторитети, як «головний трипілець» України, археолог Михай­ло Відейко чи відомий історик Тарас Чухліб. Мет­ри особисто водять музеєм екскурсії.
Тут акцентують на раніше замовчуваних пози­тивних моментах історії. Приклади? Ось постать Петра Прокоповича, який вчинив революцію у світовому бджільництві, винайшовши 1814 року рамковий вулик. Ось легенда світової авіації Сі­корський, медицини — Амосов, металозварюван­ня — Патон. Останній дивиться так, ніби зварює поглядом… Ось Сергій Королів, творець першо­го штучного супутника Землі, перейменований на Корольова і репресований радянською владою. Ось Олексій Берест, який установив прапор над Рейхстагом. Ось Кузьма Дерев’янко, котрий під­писав акт капітуляції Японії у Другій світовій вій­ні. Ось мій «давній знайомий» за журналістськи­ми публікаціями Іван Даценко, льотчик-герой, який став вождем індіанців у Канаді. А ось актор Іван Миколайчук із цимбалами — мов живий. Колись ми з пані Марією Миколайчук розпові­дали про шляхи її легендарного чоловіка.
Музейні фігури тих, кого з нами вже немає, затверджуються їхніми рідними та близькими, а в разі неможливості цього — істориками. Наші ж сучасники позують скульпторам самі. Се­ред таких — Їхні Святості Філарет і Епіфаній, Джамала, Олег Скрипка…



Черга до Книги відгуків

На відкритті музею одна літня жінка з приєм­ним здивуванням сказала: «Вперше у житті бачу чергу до Книги відгуків!». Без коментарів.
Музей змінює долі людей. Відвідувачі, які зби­ра­лися на постійне проживання до Америки, при­йшли сюди знову і похвалилися, що передумали.
Закордонні українці зі сльозами на очах беруть у музеї рідну землю як оберіг. Є тут символічна карта України, в якій зібрано землю з усіх регіо­нів. Судячи з того, як поменшало кримської та донецької, часто навідуються й вимушені пересе­ленці. «Поки ще закон про землю не прийнято, роздаємо її задарма», — жартують музейники.



Кінець і новий початок

Експозицію завершують герої українсько-ро­сійської війни наших днів: «кіборги», медики, волонтери... Можна зняти слухавку і почути їхні теле­фонні розмови з рідними.
Але на цьому не кінець. Біля виходу побачите форми, з яких відливають обличчя персонажів і… дзеркало. Ці дві метафори ми зрозуміли так: саме нам, сьогоднішнім, наповнювати всі форми своїм змістом, оцінювати власний потенціал, про­кладати маршрути звершень і продовжувати ста­новлення нації.


ЦИФРИ МУЗЕЮ

1700 кв. м — площа експозиції.
110 головних експонатів.
25 сюжетних композицій.
300 картин, мап і діорам.
176 грн — вранішній квиток (9.00–10.00).
220 грн — денний (10.00–19.00).
Детальніше — на www.museumsun.org