Капосний вірус зруйнував безліч мандрівок і відпусток. «Оксамитовий сезон» теж виявився під ударом. Лише декілька країн залишили кордони для іноземців відкритими і, попри заборони, вимоги ізоляції та ризик зараження, тоненькі струмочки туристів усе ж таки потекли в пошуках пригод і відпочинку. В такі часи будь-яка можливість подорожувати світом набуває неабиякої цінності. А якщо уявити, що ви їдете до Туреччини, де на вас чекає вишуканий сервіс і неймовірне тепле море, кожний вірус відступає.
Що можна побачити цікавого з моря, які локації відвідати та як відчути шалений рівень адреналіну — дізнаєтеся просто зараз. Але все за розкладом.
Сяйливий МАРМАРИС
Літаком прибули в Даламан і за півтори години доїхали до Мармариса. А там — вечірнє тепло з усіма градаціями літнього затишку. Після відпочинку в приморському готелі ранок зустрів лагідним сонцем, пахощами яскраво-червоних квітів і криками чайок. У смарагдовій воді м’яко погойдувалися човни всіх можливих модифікацій, розмірів і віку. Під музику хвиль ми попрямували до найближчої кав’ярні з терасою та морським краєвидом.
Мармарис — курортне містечко на заході Туреччини. Узбережжя біля нього здебільшого скелясті, вкриті сосновими лісами, а море прозоре, з блакитним відтінком. Є великий порт і марина, в якій на нас і чекала яхта. З порту можна дістатися поромом до островів і бухт — зокрема на легендарний грецький Родос, що неподалік.
Як і майже всі міста Туреччини, Мармарис має дуже цікаву історію: належав персам, імперії Александра Македонського, римлянам, візантійцям і нарешті перейшов до османів. Султан побудував тут фортецю і дав назву місту — Мармарис, що з турецької перекладається як «сяйливий». До речі, твердиня збереглася, незважаючи на те, що в середині минулого століття майже все місто знищив потужний землетрус. Нині фортеця є музеєм і чудовою локацією для зйомок.
Розміри марини і кількість суден вражають. Ціле місто на воді з усією інфраструктурою: верф, власні готелі, супермаркет, басейн, концертний майданчик, дитячий центр, водні канали для прогулянок... Тож, якщо ви страждаєте на морську хворобу, можна залишитися в марині й нічого не втратити. Жарт!
Узявши туристичну яхту, ми вирушили на південь — на першу якірну стоянку лише за дві години ходу від марини. Судно слухняно тримало курс, а місто, яке віддалялося, поступово потопало в зелені та променях сонця. За годину бірюзова вода ковтнула наш якір, і яхта завмерла, готуючись до ночівлі під зоряним небом. Із камбуза долинули приємні й лоскітливі пахощі, які вказували на смачну та довгоочікувану вечерю.
«Дика» стоянка під берегом дає змогу бути поруч із природою, насолоджуватись ароматним повітрям і пірнати у прозорі води, теплющі — 27 градусів! Такі відлюдні й прекрасні куточки допомагають відчути себе Робінзоном. Вони цілком заслужили на епітет «райські»!
ДАЛЬЯН. Життя і смерть, краса і велич
Наступного дня вирушили до дуже цікавих локацій між Мармарисом і Даламаном. Дістатись їх можна автівкою вздовж берега, але морем — цікавіше.
Біля гирла річки Калбіс ви потрапляєте до заповідника «Koycegiz-Dalyan». Він зустрічає чудовим піщаним пляжем, біля якого плавають велетенські черепахи та повзають блакитні краби. Над вами ширяє безліч птахів — близько 300 видів! Від того пляжу курсує моторний човен, який доставить вас до міста Кавн, збудованого за майже 1000 років до н. е. Це було дуже прогресивне поселення із власним портом, фортецею та розвинутою міською інфраструктурою. Численні завойовники й землетруси руйнували його, проте до нашого часу дійшли акрополь, фортеця, візантійська базиліка, римські сауни... Найдужче вражає амфітеатр на 5 тисяч місць. У нього діаметр близько 80 метрів і 27 кам’яних рядів, із найвищого з яких відкривається фантастична панорама гір і річки. Важко уявити, скільки подій і людей бачило це каміння!
Виринувши з історії Кавна, прямуємо човном до наступної архітектурної перлини — лікійських гробниць. Ці скельні поховання з’явились у V–IV століттях до н. е. і нагадують нам про давнє Лікійське царство, яке займало південний захід нинішньої Туреччини ще до славнозвісної Трої. Дивовижно, якої важкої праці потребувало будівництво! Споруди дещо схожі на гробниці та храми в йорданській Петрі, які звели ще раніше за лікійські. Давні зодчі знали справу!
Гробниці витесано в скелі з відносно м’якої породи. Вони величезні — 12–30 метрів у висоту та 10–15 метрів у ширину. Всередині є невелика кімната з місцем для саркофага та стіл, де залишали речі, які могли знадобитися небіжчику в потойбіччі. Такі усипальні будували для себе знать і заможні люди. Як ведеться, розмір указував на впливовість власника та розмір його гаманця. Людські марнотратство та марнославство залишили нам ці пам’ятки й дали змогу проявитися генію будівничих.
Оглядати гробниці найліпше в першій половині дня, коли промені сонця ніби виривають колони та фронтони зі скель. Поруч, на березі річки, є безліч ресторанчиків, де, сидячи за столиком і смакуючи морські ласощі, можна милуватись «античними» краєвидами.
На пляж вас повернуть рукавом річки, яка має майже пів тисячі поворотів і закутів. Усе це ховається за високою «завісою» з очерету. І як ті капітани орієнтуються?
Від бухти до бухти
Ми нікуди не поспішали, тому дали собі можливість два дні відпочити і помандрувати мальовничими берегами. Погода була без хмар і вітру. Спроба підняти вітрила нічого не дала, тож ми, запустивши двигун, блукали від острівця до острівця, засмагали на палубі й купались. У перервах я запускав дрон — краєвиди з висоти пташиного польоту були неперевершені.
У світлі призахідного сонця ми заходили в невеличку марину чи просто ставали на якір в облюбованому місці. Зменшений потік туристів через коронакризу змушував власників марин іти на істотні поступки. Наприклад, якщо раніше нічна стоянка в марині коштувала 80–120 євро, то тепер — 20–50 або взагалі безкоштовно, лише зробіть замовлення в ресторані! Ще й питну воду подадуть на човен, і навіть електроживлення. Але хто-хто, а турки знають, як заробити: замовлення у ресторані — 20–30 євро з персони, це без напоїв і вина. Коли розраховуєшся, суми виходять такі, як раніше за паркування, або й більші. Але відпочинок і смак свіжоприготовлених морепродуктів — теж перевага!
ГЕМІЛЕ, або острів святого Миколая
Перехід до острова Геміле був найтривалішим у цій подорожі. Тож, поснідавши зі сходом сонця, ми спочатку поквапилися до Фетхіє, щоб поповнити запаси прісної води та свіжої риби на місцевому ринку. Місто зустріло невеликими хмарами й легким вітерцем. Після закупів підняли вітрила. Біля Фетхіє побачили на острівці маяк і віддали йому шану, пройшовши просто поруч.
Геміле, або ж острів святого Миколая, чекав нас за 10 кілометрів на південь від Фетхіє. Відомий він руїнами давнього поселення та безлічі візантійських церков IV–VI століть. Саме завдяки їм має дві назви. «Геміле» з турецької — «острів кораблів». А до чого тут святий Миколай? На думку деяких учених, саме на цьому острові знайшов свій останній притулок і був похований архієпископ Миколай Мірлікійський, більше відомий нам як Миколай Чудотворець, покровитель дітей і мандрівників. Щоправда, останній факт викликає суперечки. Достеменно відомо, що із середньовіччя моряки називали острів ім’ям святого. Звідси його мощі нібито перевезли до міста Міра, а потім — до італійського міста Барі, де зберігаються й досі.
Острів розташований лише за 200 метрів від материкового берега й утворює протоку, захищену від вітрів і хвиль. Зручно кинути в ній якір, а потім дістатись острова човником або екскурсійним катером від пляжу «Gamile Bay». Вхід на острів платний, коштує 1 євро. Влітку тут працюють турінфоцентр і невеличкий бар, але на цьому ознаки сучасного життя закінчуються. Далі наче потрапляєте на величезний знімальний майданчик якогось постапокаліпсиса: напівзруйновані кам’яні храми, розчавлені землею склепи, залишки грецьких колон, довжелезний коридор-галерея з подекуди обваленою стелею… І все це поглинають кущі та дерева. Лише там, де були археологічні розкопки, можна побачити вцілілі стіни та фундаменти. Вражає щільність стародавньої забудови: церкви, лазні, житлові будинки, склепи — усе впритул, а іноді й одне на одному!
Дуже цікавою виявилася прогулянка кам’яною галереєю, що веде від краю до краю острова та сполучає дві церкви. В галереї є вікна, які відкривають краєвиди в бік моря. Зробити таку споруду з незліченних тесаних каменів — яка ж то важка і тривала праця. Ще й вікна! Для чого такі складнощі, не відомо…
Там, де галерея роздвоюється, можна вийти і дістатися верхівки острова. На ній збереглися руїни великої базиліки з мозаїкою. За деякими гіпотезами, саме поруч із нею було поховано святого Миколая.
Пройшовши від базиліки трохи на захід, можна дістатись автоматичного маяка та невеликого оглядового майданчика, з якого добре видно узбережжя. Дивовижні світлини можна зробити тут рано-вранці та під час заходу сонця. Мене вдосвіта зустріли дикі кози, що ласували свіженьким листям, стоячи на гілках дерев!
Адреналін в ОЛЮДЕНІЗІ
Від острова Геміле за годину можна дістатися курорту Олюденіз, розташованого східніше. Він відомий піщаним пляжем завдовжки 2,5 кілометра, затокою із заповідником і прихованими бухтами з пляжами поміж скель. Саме до Олюденіза веде славетна Лікійська стежка, яка сполучає кілька гірських і морських селищ та вражає краєвидами.
Але все це затьмарює можливість відчути себе птахом!
З одного боку Олюденіз оточений морем, а з іншого — горами. Найвища називається Бабадаг — Гора-Батько (1980 м). На її вершину підіймаються шанувальники параглайдингу. Надягнувши спорядження та добре розбігшись, параглайдер стрибає з гори у прірву, де повітря чинить опір крилу (на кшталт парашута) і дає змогу летіти й виконувати складні фігури пілотажу. Висота сприяє тривалому польоту — на 30–40 хвилин. Із різних куточків світу до Олюденіза з’їжджаються аматори та професіонали, щоб удосконалити майстерність і просто полоскотати нерви.
А що робити, коли хочеться злетіти, але не вмієте? Вихід є! Досвідчений інструктор пристібає вас до себе, ви разом розбігаєтесь і стрибаєте у прірву. Під час польоту вас знімають на екшн-камери. Якщо адреналіну вам не досить, можуть зробити кілька крутих маневрів. Бурхливі емоції в пасажирів виникають безпосередньо під час стрибка — після нього в повітрі чуються крики, лайка і плач, а після приземлення, коли людину розпирає від гордості, чуються сміх і подяки інструктору. Для одних це стає незабутньою пригодою, для інших — першою та останньою через страх стрибка в невідомість, а для молодиків, які пакують спорядження і знову підіймаються на гору, це звичайна робота!
Після стрибків добре перевести дух на пляжі чи посмакувати морепродуктами в ресторанах, яких на набережній безліч. Ласкаві хвилі ліниво накочуються на берег, сонце грає променями в келиху з вином, на тарілці лежать апетитні креветки, а якщо підвести голову від цих спокус і подивитися вгору — там, у бездонній синяві, барвистими метеликами кружляють у дивному танці сміливці параглайдери.
Олюденіз став нашою останньою, незабутньою зупинкою. Ми купалися, слухали музику, пригадували відвідані місця, обговорювали плани на наступний рік. Мабуть, у цьому і є сенс мандрівок — мріяти, поринати у пригоди, повертатися з них сповненим вражень і досвіду. А ви як гадаєте?
ХВИЛЯМИ І ХМАРАМИ
Мандрувати на яхті можна у двох варіантах.
• Об’єднавшись із друзями, серед яких є досвідчений шкіпер або капітан. У такому разі потрібно зафрахтувати яхту в прокатній компанії, придбати провізію та йти куди заманеться. Це економний варіант: 1000–1500 євро за сімейну пару.
• Знайти капітана, який сам орендує яхту і збирає пасажирів-туристів. Це дуже зручно і нагадує відпочинок у готелі на воді. Єдиний мінус — окрім фрахту, треба оплачувати й капітана, а цінники в них бувають круті.
Політ на параглайді у високий сезон (червень – серпень) коштує 100–150 євро. В «оксамитовий сезон» 2020 року, можливо, через коронакризу ціни впали до 50 (політ з інструктором). Зйомка екшн-камерами коштує ще 20–30 євро.