Врез: Продовжуємо подорож «шостим континентом» до 200-річчя його відкриття. Цього разу — екскурсії до полярних станцій різних держав, у тому числі — української.
Країна: Антарктида
Автор: Сергій Онишко
Фотограф: Сергій Онишко

Під час чергового переходу ми зрештою побачили айсберги, неймовірні за кольорами і формами, та китів, які пірнали прос­то біля яхти, хизуючись величезними хвос­тами. По­руч із самицями плавали кілька­метрові «ма­лята». Іноді два, три або й чоти­ри хвости син­хронно махали нам. Непере­вершено!
Я й не помітив, як дістались острова Ен­терпрайз. Він завдовжки 3 кілометри, має лагуну, куди запливають айсберги та кити. Про китобоїв нагадує напівзатоплене судно, яке слугує причалом.
Під час зупинки з’явилося сонце, і дехто розлігся на палубі позасмагати, а двоє хлоп­ців пірнули в холоднющі прозорі води. Курорт!
Прогулянку островом ми завершили спус­ком зі сніжного схилу на п’ятій точці, як у дитинстві!

 

Станція та музей «Port Lоkroy» (Великобританія)

Під час Другої світової англійці відкрили на острові Вінке невеличку станцію «Port Lockroy». Через 20 років її законсервували, перебудували на Музей антарктичних досліджень і відкрили пункт спостереження та вивчення пінгвінів.
У лівій частині бази — експозиції побуту по­лярників: одяг, наукове обладнання, радіостан­ція, друкарська машинка, кухонне начиння, ори­гінальні консерви, меблі, книжки… Здавалося, ніби щойно зробили генеральне прибирання, а весь склад експедиції зібрався щось святкува­ти у кают-компанії.
На станції працює найпівденніше поштове відділення світу. Після екскурсії ми стали у чер­гу, щоб відправити додому листівки.
Виявляється, на цій станції нам пощастило, бо з гостей були лише ми. За правилами, на остро­вах із тваринами протягом доби може перебува­ти не більше 3 суден із 500 пасажирами, а відві­дувати територію мають право до 100 осіб за раз.

 

Полярна станція «Беллінсгаузен» (РФ)

Намилувавшись пейзажами, ми трохи занудьгували за людьми. І ось — станція «Беллінсгаузен» та її 8 полярників. Це най­північніша російська антарктична станція, яку називають «курортом» за м’який клімат. Поруч є чилійська, аргентинська, уру­гвайська, польська, китайська та південно­корейська станції. Можна піти в гості до сусідів пограти у футбол, що й роблять по­лярники у вільний час влітку.
6 січня цього року тут встановили па­м’ятник Фаддею Беллінсгаузену з нагоди 200-річчя відкриття континенту. А ще тут діє найпівденніша у світі церква, в ній слу­жить справжній батюшка, за сумісницт­вом — столяр і лікар станції.
Ми перетнули острів і вийшли на про­ти­лежний берег, із якого видно сумнопа­м’ятну протоку Дрейка. Бр-р-р! Повертає­мо назад.

 

Станція «Palmer» (США)

Це велика всесезонна станція на 60 по­лярників. Поруч із нею — острів, де ми спо­дівалися побачити пінгвінів Аделі. Зв’язав­шись по рації зі станцією, капітан повідо­мив сумну новину: зараз четверта година, і пінгвіни вже відпочивають (!), їх не мож­на турбувати до завтра, а на станції ведуть­ся службові заходи, тож нас не приймуть. Лише просять узяти тубус зі зразками для науковця з української станції. Залюбки!
У великому надувному човні були двоє хлопців і двоє дівчат у повному споряджен­ні. Справжні зірки з «Рятівників Малібу»!
Для кожного полярника перекинутися словом із туристами — нагода відчути по­дих цивілізації. У такі хвилини вони розпо­відають щось про дослідження або кумед­ні ситуації. Ми теж намагалися не відстати.
Узяли курс на південь і почали відходити, але навздогін нам повідомили: зараз приве­зуть якийсь сюрприз. То виявилася картон­на коробка — тепла, зі смачним ароматом. Роз­прощавшись остаточно, ми спустилися до кают-компанії, відкрили презент і поба­чи­ли арахісове печиво та гарячий шоколад­ний брауні. А поруч — записочку: «З Новим ро­ком від станції «Palmer»! Шеф-кухар Френ­сис». Миттю був поставлений чайник, і че­рез п’ять хвилин ми куштували найви­шу­каніший за Полярним колом десерт!

 

Затиснуті у кризі, або Полярна авіація в дії

Підійшли до місця з трикутними горами і тісною протокою між ними. Вода була спо­кійна, сонце підсвічувало скелі та айсбер­ги — краса! «Крижинки» заввишки 100–120 метрів пропливали повз нас. За якийсь час навколо набралося багатенько малих і се­ред­ніх айсбергів, і ми майже вперлись у кри­жану стіну, як колись славетний Томас Кук.
Течія затягує айсберги у протоку, тож пройти тут дуже складно. Проте нам прийшли на допо­могу технології. Капітан згадав про мій дрон і по­про­сив скоригува­ти курс до відкритої води повз айс­берги. Тож я з фотографа-пілота став штурманом!
За п’ятнадцять хвилин ми вийшли на чисту воду та почали надолужувати згаяний час. І ось для чого. Сьогодні, 6 січня, напередодні Різд­ва, нас чекали на україн­ській станції «Академік Вернадський»!

 

Станція «Vernadsky» (Україна), або Додому на Різдво!

За відгуками, наша станція — найзатиш­ніша та найдомашніша з усіх. І я це підтвер­джую на сто відсотків! Але чи справді бри­танці нам її «по­дарували», і що на ній робиться?
У 1953 році на острові Геліндез біля кін­чика Антарктичного півострова британці побудували полярну станцію «Фарадей». Зручно розташова­на, вона мала високий науковий потенціал. Саме на ній установи­ли спектрофотометр, яким упер­ше виміря­ли товщину озонового шару і вияви­ли в ньому діру. Та британці просувались углиб Антарктиди. Наприкінці 1980-х років за кількасот кілометрів від «Фарадея» Брита­нія побудувала нову станцію з посадковою смугою для літаків. А що ж зі старою? Демонтувати чи законсервувати — дорого. І тоді Англійське королівське наукове товариство провело серед країн, які не були підписантами Антарктичного договору, конкурс на подальше використання станції.


На той час після розпаду СРСР україн­ські полярники, які працювали на північ­них і південних радянських станціях, залишилися без можливості продовжувати дослідження. Україна мала повний набір переваг у конкурсі: досвід, наукові кадри, механізаторів і транспорт — легендарні по­лярні всюдиходи «Харків’янка». І молода держава перемогла.
Але ніяких подарунків від британців! За умовами конкурсу, Україна оплатила радіоапаратуру, два роки відшкодовувала витрати англійців на роботу станції у пере­хідний період, 10 років передавала резуль­тати всіх досліджень до Королівського то­вариства, збудувала паливний танк тощо. І взагалі, офіційно Україна не отримала в дар, а придбала станцію за… 1 фунт стерлінгів. Монету вмонтували в барну стійку на станції — англійський гумор!
18 грудня 1994 року над «Фарадеєм» під­няли український стяг. До сьогодні на «Вер­надському» вже відпрацювали 24 полярні експедиції. Не перший сезон тут проводить Олександр Омельченко — нащадок Анто­на Омельченка, учасника експедиції до Пів­денного полюса самого Роберта Скотта!
Загалом на станції — 18 полярників, з них четверо — жінки. Уявіть мою радість, коли з’ясувалося, що разом зі мною тут чет­веро одеситів! Учасники експедиції нагаду­вали молодіжний колектив з університету чи якоїсь технологічної компанії, жодних кремезних бороданів у рукавицях!

 

Сюрпризи до свята

Різдво почалося з відвідання нами душу, бо це була наша перша стоянка на твердій землі. Чисті та свіжі, ми пройшли екскур­сією по станції, а тоді піднялися до знайо­мого вже бару і почали святкувати Різдво.
Атмосфера була неймовірна! Крім нашої яхти, на станцію завітали ще дві. Серед гос­тей були українці, росіяни, поляки та один француз. Грали у більярд, дартс, слухали му­зику з платівок, обмінювалися враженнями.
У розпал свята я підійшов до керівника станції та повідомив про сюрприз, який приберіг для всіх. Знаючи, що я з України, той про все здогадавсь, але дуже боявся розчаруватися. Напруження в повітрі під­няло­ся майже до блискавки…
Бачте, збираючись у дорогу, я вирішив, що нашим полярникам, які вже дев’ятий місяць перебувають в Антарктиді, буде при­ємно закусити сальцем. І коли я розгорнув пакет, радощам присутніх не було меж! Ку­хар тоненько нарізав продукт, і вже за хви­лину всі смакували його та підіймали келишки з вигуками «будьмо!».


Раніше з тим сюрпризом я мав пригоду в аеропорту Буенос-Айреса. Уявіть собі, що вже оголошено нашу посадку, пасажири зібралися біля гейта, і тут по гучному зв’яз­ку називають моє ім’я та просять підійти до служби безпеки. Проблема з багажем. Чи везу я якісь небезпечні речі? Звісно, ні. Може, вас турбує акумулятор до мого дро­на? Рюкзак знову їде у сканер, і на моніторі ми бачимо два паралелепіпеди, що нагаду­ють вибухівку. Не акумулятор. Я починаю викладати речі й раптом здогадуюся: сало! Довелося довго пояснювати службовцям, що це таке. Словосполучення «солоний свинячий жир» англійською не допомогло, спав на думку варіант для іспаномовних: «Український хамон!». Інспектори враз «перезавантажилися», закивали й відпра­вили мене на посадку.
Після цієї пригоди цінність національ­ного продукту, який подолав 15 000 кілометрів, злетіла на захмарну висоту!
Та значно більше значив для всіх нас контакт із рідними. Ми сподівалися на зв’я­зок зі станції, але де там, це велика розкіш! Раніше тут зв’язувалися з великою землею лише раз на 30 днів. Нині інтернет забирає 6000 доларів на місяць! Кожен працівник має ліміт службового та особистого трафі­ку, який можна використати хоч за день, хоч за місяць. В Антарктиді завжди є місце для дива! Мабуть, зробили справу сало і моя одеська прописка — метеоролог з Оде­си надав мені 10 хвилин розмови. Чую го­лос дружини. В Україні майже п’ята ранку, але вона прокинулась і дві години не мог­ла заснути... З моїх очей знову ринули сльо­зи. А хлопці та дівчата тут майже рік!

 

Полярне Водохреще

Наступного дня нас чекала антарктична сауна. Після паріння з неї можна спустити­ся по скелі та пірнути в океан. Наближалося Водохреще, тож ми відчули, що таке вода з температурою мінус 1,8 градуса!
А потім біолог Оксана розповіла нам про дослідження китів. Найпоширенішим їхнім видом в Антарктиці є горбач. Трива­лість життя — близько 100 років. Розмно­жуються у широтах біля екватора, а сюди приходять наприкінці листопада. Тоді ве­летні майже ні на кого не звертають уваги, полюючи на криль. У березні їхній апетит слабшає, і вони починають проявляти ці­кавість. Можуть підплисти до човна й зазирнути в нього або потертися спиною об борт. Вдається їх навіть погладити!
Сумно, але цих дивовижних тварин мало не вибили під час розквіту китобійного промислу. За 1947–1972 роки лише радянська китобійна фло­тилія знищила майже 200 тисяч китів різних ви­дів! Нині популяції потроху відновлюються. Тож роботи у китологів багато. І вона незвичайна. Скажімо, проби тканин беруть за допомогою ар­балета і стріли, яка має поплавок і наконечник із контейнером для матеріалу. Болю від процеду­ри товстошкірі тварини не відчувають.
Останні дослідження свідчать про велике забруднення мікропластиком тканин китів, тюле­нів, пінгвінів, риб і птахів. Вчені кажуть, якщо на­віть людство просто зараз припинить викорис­то­вувати пластик, знадобиться майже 10 тисяч років, щоб живі істоти позбулися того, що є. За­бруд­нен­ня запускає у тварин мутації, і до чого це може призвести, залишається тільки здогадуватись.
Кожен має змогу долучитися до китових досліджень, адже контури хвоста і візерунки на ньо­му в кожного гіганта є унікальними. Якщо вам вдалося сфотографувати хвіст, треба завантажи­ти світлину до світової бази дослідження китів із зазначенням координат. Ми передали пані Окса­ні свої знімки.
Приємною несподіванкою став музей британ­ських дослідників, розташований біля «Вернад­ського». На маленькому острівці збереглися два будиночки, споруджені ще до станції «Фарадей». Вражає, як компанктно спроектоване приміщен­ня для чотирьох дослідників: спальні місця, стіл, прилади, піч… Можна, не встаючи з ліжка, діста­ти будь-яку річ, із комфортом перечекати буран без перевитрати ресурсів. На полицях зберегли­ся книжки, консерви та посуд майже 80-річної давності… Ефект машини часу!

 

«Я їду додому…»

І ось ми знову в сумнозвісній протоці Дрейка. На нашому шляху — величезні айсберги. Один мав вигляд двох гігантських ікол, між якими ми ризикнули пройти. Крізь прозору воду було видно, що «ікла» на глибині сполучаються перемичкою. Було тихо, від айсберга віяло холодом, як із моро­зильної камери. Справжні крижані обійми, кот­рими Антарктида наділила нас на прощання!


МРІЯ У ЦИФРАХ

Довжина маршруту — 14 000 км.
Країни: Україна, Росiя, Грузiя, Вiр­менiя, Iран, Пакистан, Iндiя.
Мотоцикл — «Ява» 1988 року випуску.
Фотощоденник — понад 2000 знiмкiв.
Витрати — $1300 , з яких чимало пi­шло на вiзи i штрафи.
Час на пiдготовку — 2 днi.