Головну пам’ятку індійської столиці було видно здалеку. Червона ребриста вежа нагадувала звичайну заводську трубу. Кажуть, велике можна оцінити лише з відстані, але тут ця теза не спрацювала: спочатку треба було наблизитися до стародавньої споруди, а потім роздивитися її мало не впритул. А щоб оцінити феномен сповна, я мусив розглянути його у просторі й часі.
КУТБ-МІНАР. Крадене диво
Після наближення Кутб-Мінар виявився цілим комплексом. Усі його будівлі давні й теж немаленькі, хоча поруч із червоним велетнем здавалися дрібними.
Цегляний мінарет сягає понад 72 метри у висоту. До нього безуспішно прагне дорівнятися 18-метрова арка, що лишилася від найпершої в Індії мечеті Кувват-ул-Іслам. Крізь цю арку часто фотографують мінарет, і тоді більше вміщується у меншому. А ще туристи полюбляють сюжети, де вони «міряють висоту вежі рукою» або «тримають її за верхівку». Свої послуги як фотографа мені люб’язно запропонував поліціянт у колоритному головному уборі. А потім попросив невеличку плату. Хлібне місце?
Але туристична метушня не повинна заважати дивитися в корінь.
За офіційною версією, вежу Кутб-Мінар звели понад 800 років тому. І нарекли на честь середньоазійського правителя Кутб уд-Дина Айдека. Він завоював ці місця і вирішив увічнити перемогу ісламу, звівши мінарет, більший за бачений ним в Афганістані.
Легенди, щоправда, оповідають, що раніше тут мешкав індійський князь, він нібито і збудував вежу, аби його благочестива дочка споглядала околиці, попиваючи чай… Та, схоже, це лише усна народна творчість, яка потрапила в письмові аннали. Значно більше шансів має інша версія, до якої веде цілий ланцюжок загадок, таких милих серцю мандрівника.
Унизу, під спорудою, впадає у вічі колонада з типово індуїстськими фігурними опорами. Звідки вони в ісламському комплексі? Тут і там на стінах малих будівель є зображення стилізованих ланцюгів і дзвонів, як в індуїстських святилищах. Хтось скаже, мовляв, просто завойовники змусили працювати на будові місцевих майстрів, а ті застосували свої прийоми. Нічого, що пророк Магомет вважав дзвони «музичним інструментом Сатани»? На стінах можна побачити індуїстських божеств, таких як містичний слон Ганеша, а також сцени з епосу «Рамаяна». І це тоді, як в ісламі заборонено будь-які зображення людей і тварин! Усі барельєфи навмисно спотворені, але їх легко розпізнати.
Може, сам мінарет, укритий арабською в’яззю, є виключно мусульманською спорудою? Та ні, схоже, завойовники поспіхом переробили індуїстський комплекс на ісламський. Хіба реально було у ХІІ столітті уявити, що колись кожен відвідувач комплексу зможе оцінити їхню роботу за допомогою потужної оптики? На чималій висоті арабські письмена накладено на численні зображення лотоса — символа індуїзму. А ця квітка навіть не росте в Середній Азії, звідки прийшли мусульмани. Зрештою, мінарет мав би дивитися на схід, але вхід до нього зроблено з півночі, як в індуїстських храмах.
Історики не відразу, але визнали, що окупанти звели нові споруди з уламків старих. Наводять навіть кількість зруйнованих заради цього індуїстських і джайністських святилищ — 27.
Але виникає наступне запитання — чому Кутб-Мінар зробили таким високим? Навіщо взагалі тут ця споруда? До речі, це запитання — серед найпоширеніших у пошуковій системі «Гугл». Відповідь ніби на поверхні: з висоти мінарета вірянам нагадували про молитву. Але спробуйте докричатися з 25-го поверху до когось унизу, і ви зрозумієте, що це безглуздо, звук просто розсіється в повітрі. Крім того, шлях крученими сходами на верхівку «мінарета» займає близько 45 хвилин — невже мулла витрачав на підйом і спуск по три години п’ять разів на добу? Ну, тоді він був неабияким спортсменом.
Якщо ж вежу збудували для утвердження слави правителя, то, за логікою, на ній має бути ім’я Кутб ут-Дина. Але серед сотень написів його немає. При цьому скромність не завадила володарю «підписатися» на сусідній мечеті.
Версія про те, що вежа була спостережною чи оборонною, теж не витримує критики, адже ніяких фортифікацій тут не було, а сам Кутб ут-Дин жив за 400 кілометрів звідси, в Лахорі.
А ще — як Кутб ут-Дину вдалося побудувати таку величезну споруду лише за 4 роки правління? Він ледве встиг «перелицювати» будівлі за мусульманськими канонами. Існує гіпотеза про те, що вежу будували багато століть, і кожний її рівень належить іншому правителю. Справді, різні яруси зроблені по-різному, є навіть обличкований мармуром. То, може, й правда? Так би й було, якби Кутб уд-Дин не поспішав і спланував грандіозне будівництво на кілька поколінь уперед. Адже для грандіозної споруди він мав закласти не менш грандіозний фундамент, без цього вийшов би «колос на глиняних ногах». Але недбало збиті зображення з «Рамаяни» особисто мене переконують у бажанні нових господарів тільки чимшвидше освоїти чуже надбання.
Усе вказує на те, що «найвищий у світі цегляний мінарет», як говорить про нього ЮНЕСКО, — це, скоріше, частина значно давнішого індуїстського комплексу. За іронією долі, вперше таку ідею висунув ще у ХІХ столітті відомий мусульманський реформатор Індії — Саїд Ахмад Хан. Серед іншого він зауважив, що багато арабських написів на «мінареті» містять помилки, тобто їх склали квапливо і недбало — так само, як перед тим зачистили для них стіни.
Дивно, але, попри речі, видимі неозброєним оком, світ продовжує дотримуватися думки британських археологів колоніального періоду. Хоча навіть назва «Кутб-Мінар» не зустрічається в документах, давніших за два століття.
Хочеться вірити, що колись відкриються справжні ймення, вік, призначення, істинний образ та авторство споруди, яка в Індії поступається туристичною популярністю лише Тадж-Махалу. Коли стоїш поруч і вдивляєшся в її червоні, енергетично насичені стіни, відчуваєш дух не віків, а тисячоліть, і навіть безкінечна туристська метушня цьому не заважає.
До речі, цікаво було б також дізнатися, чи це справді один із мусульманських правителів заклав поруч із Кутб-Мінаром ще один мінарет, навіть більший. Так-так, неподалік височіє основа нового цегляного дива, якого не сталося.
ЗАЛІЗНИЙ СТОВП ІНДІЇ. Тисячолітній хай-тек
Однак це не всі загадки Кутб-Мінара. Просто під вежею я побачив те, про що читав і мріяв уже давно. На тлі довколишньої гігантоманії предмет здавався непоказним, та біля нього весь час юрмилася публіка.
Залізний стовп Індії — це був він. Легендарний артефакт має вигляд темної колони з капітеллю і малопомітним написом посередині. Йому щонайменше 1600 років. У часи, коли залізо, скажімо, в Європі, ще було рідкістю, індійські майстри викували із цього металу 6-тонний виріб практично ідеальної форми. Але то не найдивніше.
Річ у тім, що стовп ось уже мінімум півтора тисячоліття не іржавіє. Хоча у вологому і теплому кліматі Індії мав би давно розсипатися на порох. Нинішні металурги можуть лише мріяти про таку якість. Та й хімічно майже чистого заліза, з якого зроблено колону, ні у природі, ні у промисловості нині практично не зустріти.
У 2002 році науковці дослідили раритет і зробили висновок, що він дивно взаємодіє з атмосферою. Зазвичай під впливом вологи в повітрі залізо перетворюється на оксид — іржу. Але на поверхні індійського стовпа замість цього утворюється унікальний матеріал місавіт, що складається з атомів заліза, кисню і водню (формула — y-FeOOH). Виникає захисний шар, який на додачу збільшує магнітні властивості виробу. Як таке можливо?
Гіпотеза про те, що колону створено з метеоритного заліза, не підтвердилася через відсутність у складі нікелю. А було б так зручно пояснити все випадковим сплавом із космосу.
Колона містить 98% заліза, 1% фосфору і 1% інших домішок. За історичними індійськими текстами, останні називаються «ваджа-сангхата» і складаються з 8 частин свинцю, 2 частин «дзвонового металу» та 2 частин окалини з латуні. Одні дослідники пояснюють неймовірну стійкість металу цим «магічним» складом, а інші — тим, що давні майстри не виводили із заліза фосфор, який утворив захисну плівку. Все так просто? Але повторити поки що не виходить. Хай там як, стовп із плином часу тільки нарощує захисний шар.
Хто ж створив цей артефакт? У написі на стовпі йдеться про короля Чандру, володіння якого сягали далеко за межі нинішньої Індії, в тому числі доходили до південного краю півострова Індостан. Історики асоціюють його ім’я з королем Чандрагуптою ІІ, який жив у ІІІ–IV століттях, тому і вважається, що стовпу не менше 1600 років. Імперія Чандрагупти справді була великою, але вона закінчувалася далеко від крайньої точки Індійського субконтиненту. Нестиковочка.
Проте є ще один правитель, ім’я якого рідко беруть до уваги в дискусіях про залізний стовп. Це не хто інший, як король Рама з епосу «Рамаяна». У сакральних текстах його називали Рамою-Чандрою. Далі — цікавіше. Переклад санскритського напису на загадковій залізній колоні можна трактувати так, що Рама перенісся в інший світ, не покидаючи фізичного тіла. Як? Ну, наприклад, на божественному літальному апараті, про які стільки розповідається у стародавніх індійських джерелах. Нарешті, в тексті «Падма-Пурана» прямо говориться, що Рама досяг іншої планети.
Звісно, офіційна наука не сприймає таких фантастичних аргументів. Рама — персонаж міфології, крапка. І взагалі, британська наука свого часу постановила будь-яких королів Індії, які жили до 600 року до нашої ери, вважати вигаданими. Менше з тим — можна не вірити, але перевірити. Можливо, колись академічні дослідники дадуть відповідь на запитання, чи існував Рама.
І нарешті: для чого залізний стовп установили саме тут? Деякі вважають його просто чимось на зразок обеліска, на якому сидів священний птах Гаруда. Нехай так. Але Залізний стовп Індії — не просто постамент, і він недаремно стоїть поруч із вежею Кутб-Мінар. Вдумайтеся: висота колони — 7 метрів 21 сантиметр, а вежі — 72 метри 10 сантиметрів (дані різняться, але не принципово). Масштаб 1 до 10. Як той казав: «Совпадєніє? — Нє думаю». Адже в індуїстських храмах навіть найменші деталі наділені певним змістом. Який він у цьому разі?
Обидві загадки Кутб-Мінара залишаються загадками. І поки що нові відомості роблять їх іще непроникнішими, як той захисний шар на залізному стовпі. При цьому магнетизм місця тільки посилюється.
КОМПЛЕКС ВРАЖЕНЬ
Розташована вежа Кутб-Мінар у столичному окрузі Мехрауле, відомому пам’ятками архітектури.
Вхід платний — 5$ з особи. Обмежень щодо фото- і відеозйомки немає.
Можна піднятися до першого балкона «мінарета» по 156 сходинках (загалом їх у вежі 379).
Неподалік від мечеті розташована одна з найдавніших ісламських гробниць Індії — усипальня султана Шамс уд-Дина Ільтуміша, зразок змішання індуїстського та мусульманського стилів.
Зважайте на те, що комплекс є ісламською святинею, поводьтеся в ньому пристойно і стримано.