Врез: Природна і культурна мапа країни нагадує пістрявий східний килим. Часом мені здавалося, що я в Італії чи Франції, а часом — що на Марсі. Дивна земля була доброю до автомандрівника.Сергій
Країна: Марокко
Автор: Сергій Онишко
Фотограф: Сергій Онишко

Тут переплелося багато культур і народів: римська імперія, варвари, візантійці, маври, араби, іспанці, португальці, фран­цузи... Дивно, але саме Марокко стало пер­шою в світі державою, що визнала незалеж­ність США в 1777 році. Ніколи б не подумав!
Міркуючи про такі речі, я вирушив у «навколосвітку» північноафриканським королівством.



КАСАБЛАНКА. Мечеть Хасана II

Вечір. Вузькі провулки, обмаль ліхтарів, безхатьки у коробках, якісь торгові намети з мотлохом... З міркувань безпеки я повер­нув назад і пішов широкими вулицями. Зробив гак на три кілометри і не шкодую.
Мечеть Хасана II — серед найбільших релігійних будівель у світі, в ній може мо­литись одночасно 25 000 людей. Але унікальна вона не лише цим. Яка майстерна робота! Тут і різьблення по каменю, і мозаї­ки, і дев’ятиметрові двері, і золотистий мар­мур, і відполіровані колони з Італії, і розсувний дах зі скляним куполом… Навіть підігрівання підлоги є!
Храм відкрито 1993 року. Проектував французький архітектор, виконували май­стри арабського світу.
Творці розмістили мечеть на березі, бі­ля самого краю води. Вона, немов корабель, розтинає хвилі прибою. Вночі систему під­свічування доповнює зелений лазерний промінь, спрямований зі шпиля на схід, у бік Мекки…



ШЕФШАУЕН. Синє місто, синій ніс

За вікном авто — суто тосканські пейза­жі: оливкові гаї, пшеничні поля, зелені лу­ки... Це Африка?! Я пригальмував і просто біля шосе купив солодкої полуниці.
Шефшауен — середньовічне місто, відо­ме колоритними кварталами синьо-фіоле­тового кольору. В цих місцях розмовляють арабською та іспанською: до XX століття тут були колонії конкістадорів. Євреї — втікачі з Іспанії у XV столітті почали фарбувати будинки в колір неба. Це їхня версія. Араби ж кажуть, це колір перлини, яка захищала місто від ворогів, напускаючи на них синій туман. А взагалі, синя фарба — найдоступніша в цих місцях.
Місто живе за рахунок туристів: має купу готелів, сувенірних крамниць і ринків. Не від­пускає відчуття, що ти серед кінодекорацій.
Щойно сіло сонце, як у місті «увімкнув­ся мороз». Холод пробирав до кісток. Трав­невого дня було плюс 17, а ось о дев’ятій вечора — лише кілька градусів із плюсом. А я в шортах! У номері — ні кондиціонера, ні опалення. Нагрівшись під душем і набравши пляшку гарячої води, стрибнув у крижане ліжко і ледь заснув у куртці під двома ков­драми.
Удосвіта вдягнув усе, що мав, і пішов фо­тографувати порожні вулички. Відчинили­ся двері, вийшов чоловік, повісив на вули­ці клітку зі співучою пташкою і пригостив мене кавою. Зігріло фізично і морально.
Через перепади температур у Шефшау­ені носять теплі балахони з довжелезними рукавами і високим каптуром. «Ку-клукс-клан» якийсь!



ВОЛЮБІЛІС. Римська велич

Італійські пейзажі цього разу були до­реч­ними, адже я наближався до давньоримського міста.
Волюбіліс заснували у II столітті як пів­денно-західний форпост імперії. Далі були тільки пустеля й дикі племена. Місто мало широкі вулиці, форум, майдан із храмом Капітоліни, велику базиліку, тріумфальну арку і, що найважливіше, акведук та купальні. Подекуди в термах до сьогодні збе­реглася мозаїка. Навколо міста зеленіли родючі долини, річка зробила його цент­ром землеробства і торгівлі. Після занепа­ду імперії римська знать правила містом аж до вторгнення арабів. Занепад настав після двох землетрусів, які знищили будів­лі й пошкодили акведук. Люди почали се­литися біля води, а руїни — обростати бу­р’яном і легендами. У ХХ столітті відбули­ся розкопки, й 1997 року місто взято під охорону ЮНЕСКО, створено музей.
Мені пощастило: охоронці музею дозволили ще годину після закриття познімати величні будівлі у світлі призахідного сонця. Останні промені торкалися камін­ня, яке стільки бачило...



ФЕС і шкурний інтерес

За розмірами це третє місто в Марокко. У його старій частині — близько 9000 вулиць. Такого хитросплетіння я не бачив ніде! Уявляю собі тут роботу листоноші…
Заснований у VIII столітті, Фес став од­ним із головних торгових і промислових центрів північноафриканського узбереж­жя. Нині він славиться традиціями у виготовленні кераміки й обробці шкіри.
Шкірвиробництва просто неба — дуже екзотичні, до них водять екскурсії. Найці­кавіше — це майстерня, де шкури фарбують за 1200-річними технологіями.
Дорогу мені показав хлопчина, який за­робляє тим, що водить туристів через лабі­ринти вулиць. Виробництва — за тов­стими стінами, з вулиць їх не видно. На вході видають стеблинку м’яти, бо «аромат» ви­мочених шкур витримати непрос­то. Різно­барвні ванни нагадували палітру художни­ка.
Вихід надвір — лише через магазин го­тових виробів. Тут я купив собі куртку ко­льору електрик, яку давно хотів, але не міг знайти. Пішов не з порожніми руками!



МЕРЗУГА. Цукрова пустеля

Це мій найдовший переїзд по Марокко — 480 кілометрів. І четверта пустеля, в якій я побував. Сахара — океан піску і дюн! За пло­щею — більша від США. Марокко дістав­ся найцікавіший її шматок із найгарніши­ми барханами.
У місті Мерзуга я вибрав готель метрів за триста від дюн. У господаря розпитав про найцікавіші місця. Барак — так його звали — розповів, що пустеля поглинає де­далі більше нових територій. Він виявився цікавим співрозмовником: добре володіє англійською, багато їздить по Європі. Готель свій розвиває дбайливо, оточує гостей турботою. До речі, знайшов для нас пляш­ку червоного вина, причому виробництва Марокко! У цій мусульманській країні ку­пити алкоголь можна тільки в міжнародних готелях і ресторанах. А так хотілося…
Рано вранці в пустелі було свіжо. Заліз­ши на бархан, я знайшов точку, з якої мож­на було знімати навсібіч. І почалося. Пря­мовисні й фігурні схили, хвилі з піску і ці­лина, рідкісні кущики і млява рівнина... Колір піску змінювався від червоно-роже­вого до жовто-лимонного, залежно від ви­соти сонця.
Але! Невдовзі здійнялася піщана буря. Мело так, що навіть після повернення до країни я знаходив пісок у кишенях і потаємних місцях фотоштатива. Пейзажу додавали романтики каравани верблюдів із туристами, які ночували в пустелі.
Після сніданку я взяв участь у джип-са­фарі: берберські та сенегальські поселен­ня, покинута французька військова база... На жаль, через бурю фотографувати було май­же неможливо. До вечора вітер ущух, і ми припливли на кораблях пустелі до та­бору в повній мовчанці, під мелодії соняч­них променів.



АЙТ-БЕН-ХАДДУ. Дві твердині

Шлях лежав на захід, до Атлантики. Спо­чатку пустельний пейзаж простягався до горизонту. Та на одному плато були величезні плантації чайних троянд! Запахи в тутешніх містечках — як у Провансі від ла­ванди! Біля дороги я придбав трояндове сердечко, яке аж до кінця поїздки поширю­вало по машині чарівний аромат. Просили 100 євро, але зійшлися на двох. Знижку на 98 відсотків отримуєш не щодня!
За 50 кілометрів до фортеці проминув кіностудію «Atlas Studio». Тут знімають гол­лівудські фільми. Поруч декорації міста-фортеці так вписалися в пейзаж, ніби їм уже тисяча років!
Давня фортеця Айт-Бен-Хадду налічує близько 920 років історії. Вона збудована за типом «ксара» — укріпленого міста. Твер­диня захищала каравани, що прямували від Тимбукту до Марракеша. Купці могли поповнити запаси води, переночувати на заїжджих дворах, змінити верблюдів, вигід­но поторгувати.
Перед поїздкою я забронював готель із краєвидом фортеці. І ось, піднявшись на те­расу, я її побачив.
30 років тому фортеця лежала в руїнах. Та коли потрапила до Списку ЮНЕСКО, її почали відновлювати. У Айт-Бен-Хадду мешкають кілька сімей, є готелі та музей. Фортеця «знімалась» у фільмах «Мумія», «Лоуренс Аравійський», «Гладіатор», «Гра престолів» і ще десятках кінострічок. Набу­ває вона популярності й серед туристів.



МАРРАКЕШ. «Цигель-цигель…»

Близько 200 кілометрів через перевали і хребти Атлаських гір. Кам’янисті схили, серпантини, поселення. Дахи в параболіч­них антенах, сучасні дороги — але жінки пе­руть у річці й сушать білизну на каменях...
Тисячолітнє місто Марракеш — четвер­те за розмірами у країні. Воно колись зма­галося з Фесом за вплив, і кілька разів Ма­рокко розділялося на дві держави зі столи­цями в цих містах.
Проскочивши широченними проспек­тами, я повернув у напрямку центру, потім на велику вулицю, далі на меншу, тоді на маленьку, за нею на вузеньку і зрештою по­чав протискуватися провулочками чи то кварталу, чи то базару. Обабіч — візки з то­варом, люди сидять, підібгавши ноги, а я пливу серед цього хаосу. Хлопчаки на мо­педах стукають по даху, мовляв — стійте, ми вас за гроші до готелю доведемо. Як Льолік із «Діамантової руки», кручу баран­ку і вже не розумію, куди їду. Навігатор ка­же: «Проїдьте 400 метрів», а мені хоч би 5 проїхати, не віддавивши комусь ноги... По­вертаю, зупиняюся, знову прокладаю марш­рут і далі їду «козячими стежками». І ось потрапляю між ятки а-ля «Привоз». Люди кричать і крутять пальцем біля скроні. Зреш­тою доводиться розвертатись — і знову че­рез усіх торговців! Ох і натерпівсь я...


Неподалік від мого готелю є майдан Джем­ма-ель-Фна. Увечері тут починаєть­ся грандіозна вистава: танцюристи, музи­канти, співаки, факіри зі зміями, фокусни­ки, оповідачі казок, гімнасти, провісники долі, продавці води... Усе видно з терас рес­торацій навколо майдану. Зайнявши столик в одному з них, я пообідав і залишився зні­мати. З гір поступово насунувся дощик. Вечірнє небо набуло фантастичного черво­ною кольору.
Наступного дня відвідав сад «Majorel», відомий також як сад Іва Сен-Лорана. Ди­зайнер зі своїм другом у 1970-х викупив тут ділянку з покинутим садом і воскресив його, застосувавши ландшафтний дизайн. Звідси нікуди не хочеться йти — посидіти б на барвистій лавці, послухати птахів... Тут є Музей берберської культури та музей Сен-Лорана. Усе розташовано в такому дорого­му, доглянутому кварталі, ніби ти десь у Парижі. Нині сад належить доброчинному фондові, який проводить багато акцій, до­помагає талановитій молоді. За рік це міс­це відвідують близько 600 тисяч людей.
Потім я вирушив на екскурсію по Мар­ракешу на двоповерховому автобусі. Най­дужче запам’яталася 70-метрова мечеть Кутубія.



ЕС-СУЕЙРА. «Там женці жнуть»

Нові 200 кілометрів принесли два незви­чайні враження.
По-перше, тільки в цих місцях вирощу­ють арган. Олія з нього — скарбниця корис­них речовин, які омолоджують організм. Уздовж траси в лабораторіях і шоу-румах можна побачити, як зі схожих на мигдаль зелених кісточок виготовляють олію. Гаря­че пресування — для косметики, а холодне — для олії до столу. Під час цієї зупинки я придбав набори косметики і кілька плас­тикових пляшок з ароматною рідиною бур­ш­тинового кольору.
По-друге, поруч з аргановими плантаціями вас зустрічають незвичайні кози. Во­ни залазять на розлогі дерева у пошуках сві­жого листя. З якою легкістю копитні балан­сують на тонких гілках, жуючи лис­точки! Місцеві мешканці вимагають плату за зйом­ку кіз, обладнавши для них невеликі май­данчики на гілках та змушуючи позувати... І все ж вражає!
Місто-порт Ес-Суейра розкинулося вздовж піщаних бухт на атлантичному уз­бережжі. За виловом сардини Марокко займає друге місце у світі, й левову його частку дає Ес-Суейра. Ще у VII столітті до нашої ери фінікійці заснували тут поселення. У середньовіччі це була піратська гавань, потім — португальська фортеця. З 1960-х сюди потяглися хіпі з Європи та багаті марокканці. А останні 20 років дов­гі піщані пляжі й вітер з Атлантики ваблять серфінгістів.
У медині за фортечним муром ховають­ся білі будиночки-ріади. Вулички обниза­ні крамницями і тавернами. Прогуляйтеся, випийте кави по-арабському, продегустуй­те страви з найсвіжіших морепродуктів бі­ля порту, а перед заходом сонця зайдіть у старий форт, з якого відкриваються приго­ломшливі краєвиди океану. В сутінках по­слухайте на березі шипіння хвиль і крики чайок, що проводжають день…
Залишати Ес-Суейру було трохи сумно. Кілометри сучасного автобану мигтіли, мов сторінки книжки. Уздовж траси на неозорих пшеничних полях тисячі людей серпами жали пшеницю. Це ж десятки тисяч гектарів — із такою роботою має по­ратися комбайн! Швидкісний автобан, мо­більний інтернет 4G — а жнивують вручну! Чергова загадка Марокко. І їх там не злічити…