Врез: Футуристичний дизайн будівлі, 17 тисяч квадратних метрів експозиції, 1500 експонатів, практично вся історія автомобілів — це Музей «Мерседес-Бенц» на батьківщині цієї марки.
Країна: Німеччина
Автор: Ірина Горобець
Фотограф: Mercedes-Benz Museum

У симпатичному, впорядкованому й архітектурно досить цікавому німецькому місті Штутгарт є промислові квартали, які нібито не повинні особливо приваблювати туристів. Але район — цілий район! — компанії «Daimler AG», виробника автомобілів «Мерседес-Бенц», не дуже асоціюється зі звичним для нас поняттям «промзона». Це не лише виробництво та офіси, а й естетика та сам дух «Мерседес» та ще чи не найвідоміший у світі автомобільний музей світу!
Ні, ми не забули, що в тому ж Штутгарті є ще Музей «Porsche», а в самій Німеччині — ще й Музеї BMW та «Фольксваген». Але, по-перше, не можна осягнути неосяжне, по-друге, такі красу і силу хочеться пізнавати не поспішаючи, по-третє, мерседесівський музей представляє фактично родоначальників автомобільного «народонаселення» планети.
Отже…

 

ДНК автомобіля

Будівлю музею складно не помітити, хоча 9 поверхів для Штутгарта — ніякий не футуризм. Обриси плавних спіралей, що утворюють переходи з рівня на рівень, привертають увагу своєю парадоксальністю та загадковістю. Зверху споруда виглядає чи то як листок, чи то як серце... Автомобільне серце світу?


Але нумо всередину. Якщо театр починається з вішалки, то автомобільний музей — із паркування. У Музеї «Мерседес-Бенц» найперші експонати зустрінуть вас просто в гаражі. Якщо ви приїхали машиною, то за чотири години стоянки платити не потрібно. Саме стільки, як вважають господарі, потрібно, щоб більш-менш детально оглянути музей, насолодитися гармонією сучасної архітектури, технічного прогресу та історичної ретроспективи. Ну добре, мінімум — півтори години, але менше ніяк.


На вході нас зустрічає відлитий у бронзі видатний аргентинський автогонщик, п’ятиразовий чемпіон «Формули-1» 1950-х років Хуан-Мануель Фанхіо зі своїм «Mercedes-Benz W196 — Срібна стріла».
Бетонні спіралі музею ніби пливуть зверху вниз без різких заломлень і кутів. Дверей немає, не рахуючи автомобільних дверцят... Подорож по гігантській автомобільній ДНК, носію генетичної інформації родини «Мерседесів», відбувається зверху вниз, із дев’ятого поверху на перший.
Деякі авто з останніх поверхів ніби вириваються із залів назовні, крізь величезні вікна. А навколо — пагорби, автобан, футбольний стадіон імені одного із засновників фірми, Готтліба Даймлера. На цій арені проходили матчі Чемпіонату світу з футболу 2006 року.

 

З історії кінських сил

Виходимо з ліфта. Тут нас зустрічає… кінь, тобто його опудало. Це та сама «одна кінська сила» — міра і символ потужності, швидкості, а також грації та краси. Внизу — цитата кайзера Вільгельма II: «Я вірю в коня. Автомобіль — це тимчасове явище». Оце так пророк…
Корабель, залізниця, велосипед, карета — транспортні засоби до автомобіля, які змінили сприйняття людини до часу і простору — теж відображені в експозиції. Але автомобіль — це те, що назавжди змінило перебіг історії та обличчя планети.


Німецький винахідник Готтліб Даймлер у 1885 році та його співвітчизник Карл Бенц у 1886-му незалежно один від одного виготовили й запатентували перші саморушні екіпажі з легкими бензиновими двигунами. «Моторвагени», як їх тоді називали, вважаються першими у світі автомобілями. Карл Бенц запатентував усі важливі вузли і системи майбутнього автомобіля: акселератор, систему запалювання, що працює від батареї, свічку запалювання, карбюратор, зчеплення, коробку передач і водяний радіатор охолодження. 28 червня 1926 року компанії Бенца і Даймлера об’єднались, утворивши «Daimler-Benz», яка існує і в наш час. Засновники перейменували всі свої автомобілі на «Mercedes-Benz» — на честь найкращої моделі DMG «Mercedes 35 PS» 1901 року випуску, яку назвали ім’ям дочки одного з компаньйонів Даймлера. Хоча, можливо, доречнішим було б ім’я Берти — дружини Бенца, натхненниці багаторічних пошуків винахідника, який вручну в домашній майстерні зробив перший легкий двигун внутрішнього згоряння.
На логотипі фірми досі красується трипроменева зірка Даймлера: «Мотори для землі, повітря і води».

 

Від велосипеда до боліда

Дев’ятирівнева будівля розділена на два блоки — чи то два «шлуночки серця», чи то два боки листка. У першому знайомимося з історією розвитку «Мерседес-Бенц», а друга містить колекційні екземпляри за різними темами.
Екскурсоводи в супертехнологічному музеї не обов’язкові. Їх замінює аудіогід (є й російськомовний). У німецькому варіанті він має опцію спеціальних коментарів для дітей.


У багатьох залах на стінах закріплено плазмові панелі, на яких показують фільми про створення автомобілів, фото різних років та ролики. Виявляється, цими відеопристроями можна керувати за допомогою аудіогіда.
У музеї представлено понад 1500 експонатів, серед яких — понад 160 транспортних засобів. Експозиція демонструє весь шлях марки: від двигуна першої машини до ультрасучасних моделей авто. Всі зразки техніки справжні.


Вражають «предки» автомобіля — велосипедні карети ХІХ століття на важільній тязі. Прикольно виглядає мотоцикл із дерев’яним корпусом. Одним з «улюбленців» публіки є «Mercedes-Simplex 40 PS» 1902 року випуску — єдиний автомобіль цієї марки, що дожив до наших днів. Навіть ті, хто голосно заявляє, що не любить автомобілів, не дозволять собі пройти повз залу спорткарів, де можна сісти у спеціальні гоночні машини й відчути, що ви теж «трохи Шумахер». Є чимала колекція автобусів «Мерседес», пожежний автомобіль цього бренду, випущений у 1912-му, машина швидкої допомоги 1937-го… Скільки дизайнерської та технічної думки закладено в кожному експонаті! А в спеціальному розділі «Диво техніки» можна зазирнути в автомобільне майбутнє, світ конструкторів та інженерів. Наприкінці подорожі зустрічає окрема виставка 130 новітніх авто, які чекають на своїх «першовідкривачів».
Розповідати про Музей «Мерседес-Бенц» можна не півтори, не чотири, а сто годин. Цим і радимо зайнятися вам відразу, коли повернетеся з Німеччини додому...


ЩЕ У ШТУТГАРТІ

У центрі міста, в сусідніх будинках, розмістилися три музеї: «Старий замок» з багатою археологічною експозицією, предметами розкоші та мистецтва; «Фрухкастен», який має збірку музичних інструментів та аудіотехніки; «Новий палац» — ошатна резиденція вюртемберзьких герцогів і королів.
Музей імені Ліндена — один із найбагатших етнографічних музеїв Європи.
Фестивалі пива у Штутгарті, які проводяться навесні та восени, не набагато поступаються мюнхенським.
Музей «Mercedes-Benz» працює щодня, крім понеділка, з 9:00 по 18:00. Вхідний квиток — 4–8 євро (зі знижкою — 2–4 євро).
Детальніше — на www.mercedes-benz.com