Врез: Найкращий вікенд у Луцьку — це коли замок Любарта вибухає лазерним світлом, на вулицях оживають бронзові кликуни, а Леся Українка віршує під своїм ясеном на смартфоні.
Країна: Україна
Автор: Євген Будько
Фотограф: Володимир Тітов

Найкращий вікенд у Луцьку — це коли замок Любарта вибухає лазерним світлом, на вулицях оживають бронзові кликуни, а Леся Українка віршує під своїм ясеном на смартфоні.

День міста вперше вирішили провести не водночас із Днем незалежності, а окре­мо, у другі вихідні вересня. На це були прос­­ті й вагомі причини. По-перше, багато гос­тей і містян не встигають вихопити з подвійного виру подій усе, що хо­ті­ли б. По-друге, головне державне свято багато хто воліє провести на природі й по­­кидає місто. А по-третє, день міста-твердині, міста-пар­ку має свою, особливу романтику.
Наш луцький вікенд був такий багатий на події, що навіть на спеціальному прес-автобусі в супроводі представників Управ­ління туризму та промоції міста ми ледве встигли побачити, що планували. Радимо майбутнім гостям завчасно вивчати програ­му святкових заходів і екскурсій, броню­ва­ти місця та квитки. І саме місто, і його свято вже досить популярні, й очевидно, «далі буде»! Принаймні групі столичних журна­лістів не вистачило місць на поїзді, тож до­велось їхати автобусом. Зате оціни­ли несподівано гарні траси!
Отже, нумо відкривати Луцьк — місто величних пам’яток і приємних дрібниць.



День здивувань

Якщо вже говорити про велич, то особис­то для мене вона стала одним із головних сюрпризів Луцька. Із розмірами невелико­го, 200-тисячного обласного центру здали­ся неспівмірними деякі речі. Наприклад, мури і башти його замку, який є одним із Семи чудес України і в якому розгорнуло­ся головне дійство луцького вікенду (про це далі).


Величезним (60 гектарів) і доглянутим (сподіваємося, не лише до свята) виявився парк імені Лесі Українки. По дзеркаль­ній гладіні каналів, серед зелені, попід міст­ка­ми прогулювались на човнах романтич­ні парочки в зоні «Луцька Венеція». Над ними увечері спалахували гірлянди у подо­бі па­расольок і ковані ліхтарі — кожний від сво­го спонсора і вартий окремого роз­глядан­ня. Стародавні на вигляд скульп­ту­ри, мо­тузяний парк, атракціони і ще без­ліч усього вмістилося на гігантських угіддях. Браку­вало хіба що міського велопро­кату, але, су­дячи з ентузіазму і смаку, з яки­ми в Луцьку все опоряджують, із цим не забаряться.


Вразив столичним розмахом арт-центр «Адреналін-сіті» — така собі ексклюзивна зупинка на півдня-день. Меценатська ро­дина Корсаків перетворила занепалий за­вод на королівство сімейних розваг і розвит­ку. Прозаїчна «коробка» на 20 000 «квадра­тів» усередині зустрічає яскравим «голланд­ським містечком», спортзалами і бутиками, атракціонами і творчим рейвахом. У дитячому музеї-експериментаріумі батьки з готовністю впадають у дитинство, бо ж можна чіпати все — від старовинних пате­фонів до надсучасних роботів, пограти на електрогітарі та барабанах, перепробувати наукові експерименти під пильним оком українських лауреатів Нобелівської премії. Усе скомпоновано ергономічно і десь навіть вишукано.


Що й казати про Музей сучасного українського мистецтва! Особисто я з обереж­ністю ставлюся до таких місць, які бувають епатажно-брутальними і навіть жорстоки­ми. Але цей музей має світлу ауру і багато простору для співтворчості глядача з мит­цем. У цій співтворчості й полягає феномен сучасного мистецтва, запевнила нас керів­ник музею, художниця Катерина Ганейчук. Відчуття світла і добра пояснила тим, що це українське мистецтво, а йому властива вітальність (від латинського «віта» — «жит­тя»). Музей має твори провідних митців з усіх кінців України і справді є установою, а не закладом: у ньому досліджують, а не лише експонують. І вміють розповісти, по­яснити та захопити — перевірено.
З усією масштабністю в «Адреналін-сі­ті» не відчувається жодної гігантоманії, все працює і має призначення. Натомість над­мірністю на тлі міста здався найбільший в Україні католицький костел у центрі — Пет­ра і Павла. Він домінує, переконує у твоїй мізерності… Звісно, в чомусь храм має ра­цію, але мені приємніше там, де мене про­буджують до розвитку. Утім, це суб’єктивно.


Вразив величчю ясен Лесі Українки в історичному центрі міста. Зелений гігант у чотири обхвати! Під ним юна Лариса Ко­сач написала свій перший вірш «Надія». А неподалік  — будинок її родини.
Не проминіть будинку скульптора Ми­коли Голованя, бо це луцький must visit. Спо­руду називають «будинком із химерами», хоча господар сердиться і каже, що «химе­ри» — це ті, хто іноді приходить до його дому. Будинок від фундаменту до даху заставлений авторськими скульптурами. Вони здаються старовинними або й старо­давніми. Скульптор усе своє життя і весь простір навколо перетворює на мистецтво. Саме його твори ми бачили серед дерев у парку Лесі Українки.
Будинок Голованя було видно й під час прогулянки на катері. Ми стали першими пасажирами нової лінії. Щоб її запустити, зелену річку Стир самі «моряки» звільнили від повалених дерев і рибальських загаток.


У Луцькому зоопарку здивувало те, що в ньому розмножуються ведмеді й навіть тигри, є не бачені мною раніше види мавп і лемурів, південноамериканські носухи, страуси з Африки й Австралії та багато ін­ших живих екзотів. Звірят і їхніх опікунів підтримує ЄС: це єдине в Україні зоо, яке виграло європейський грант.
І в зоопарку, і на вулицях міста то там, то тут нас закликали до вражень мініатюр­ні бронзові фігурки кликунів. Кликун — не домовик і не вигаданий персонаж, а дав­ня професія, російською — «глашатай». Це символи Луцька, його старовини. Один кликунець указував на Центр туристичної інформації та послуг, де гостям пропонують мапи міста, турінформацію, сувеніри, а поруч — прокатні велосипеди. Все свіженьке і, як кажуть, «цивільненьке».
Зустрів нас кликун і біля замку Любар­та. Але це вже трохи інша, вечірня й дещо навіть містична історія.
Додам лише, що багато здивувань цьо­го дня відкрила нам екскурсія від «Луцьк сіті-тур» на проворному міні-джипі «Воли­нянка» — made in Lutsk!



Світло ночі

«Ніч у замку» — головне шоу з нагоди Дня міста Луцьк. Протягом вихідних по місту не вгавали культмасові заходи, але всі чекали саме цього дійства.
«Ніч» для нас почалася з вечері в ресто­рані «Корона Вітовта». Заклад розташова­ний перед мурами, а відчуття — що ти вже всередині княжої твердині.

Склепіння, меб­лі, колекції старожитностей... Портрети всіх президентів (окрім нинішнього: при­кре недопрацювання апарату) свідчать про певну обраність закладу. А історичний де­густаційний сет страв давав зрозуміти, що ми десь уже трохи в майбутньому українсь­кої індустрії гостинності. Шість делікате­сів міні-порціями дали змогу насолодитися розмаїттям без надмірності. Цитую меню:  «Холодник старосвітський на квасі та йо­гурті з буряком, огірками та перепелиним яйцем», «Колдунай із грибами на конфітю­рі з червоної цибулі та морелями», «Форель нагарячо вуджена абрикосовим димом на сні з яблучним хріном», «Філе качки на підливі з лісових ягід», «Смажене з ялівцем філе оленя у підливі з сосонових шишок», «Морозиво з горгонзолою та чорним хлібом». Як звучало, так і смакувало — незвично і вишукано!


Підкріпившись, вирушили на штурм замку. Сотень глядачів не зупиняв ані дощик, ані грізні сек’юриті, твердиня Любар­та була в облозі.
Дорогою ми першими (попереджені — отже, озброєні), ще до офіційного відкрит­тя побачили бронзовий тактильний макет замку для людей із проблемами зору.
А на замковому подвір’ї ринула злива. Вірите? — ніхто не запанікував, усяк луча­нин спокійно розкрив парасолю або сховався в одному з наметів із наїдками. Небесні води не загасили запалу «батьків міс­та», які провели церемонію «Вогонь Луць­кого замку». І невдовзі стихія вгамувалась.


Сценічне дійство розпочав «королівсь­кий» оркестр «Harmonia Nobile» у старо­світських париках. Академічний івано-франківський колектив гастролює за кор­доном і співпрацює з прославленими дири­гентами. Вокальний квартет «TenorsBelcan­to» дуже органічно виконав світові оперні «хіти». Балет «Paquita» і гуртом, і сольно вражав пластикою та гармонією. Перший український саундтрековий симфонічний оркестр «LUMOS Orchestra» віртуозно зі­грав композиції з «Володаря перснів», «Гри престолів», «Гаррі Поттера» та інших епіч­них кінокартин. Звучання в оточенні зам­кових мурів було напрочуд якісним та об’ємним, сильна музика підхоплювала й несла в уявні світи.


Глядачі вільно мандрували замком, зні­мались у фотозонах, відвідували театралі­зовані екскурсії. Ми вирушили на гостину до князя, на верхівку 40-метрової В’їзної башти. Там зустріли сам Любарт, його ко­хана і кликун — цього разу живий, колоритний і веселий. А біля зубців башти по­рались якісь двоє у білих балахонах, але запевняли, що не привиди. Взагалі у зам­ку Любарта примар немає, бо тут нікого не закатовували і не замуровували, навіть жодно­го разу не взяли приступом самої твердині.


Хто ті двоє? Цю маленьку загадку допоміг від­гадати перформанс «Світло ночі». Він розпочав­ся вогняним шоу: в повітрі літали смолоскипи, палали фігурні конструкції, на мурах замку тан­цювали червоні відблиски. Це викликало захват і водночас тривожне враження чи то штурму, чи то якоїсь бісівщини. Та раптом із «нашої» башти спустилися два знайомі янголи: хлопці в білому причепили крила і з’їхали по тросах під вигуки юрби. Так вони нагадали про те, як у давнину за­мок і його мешканців урятував святий Миколай із небесним воїнством. Над «бойовиськом» про­пливли підсвічені великі, білі, крилаті постаті, й шоу завершилося.


Але почалось інше! Проекційне шоу «Вартові часу» перетворювало замок Любарта на дерев’я­не колесо, малювало на ньому природу, ікони та дзвони, обвивало все димовими хмарами, про­низувало небо лазерами…
А опісля публіка зібралася під сценою, аби «відірватися» під музику хедлайнера свята — гур­ту ONUKA. Солістка Ната Жижченко зізналася, що Луцьк їй не чужий — звідси родом її батько.


Здається, кожен, хто проведе тут святковий або туристичний вікенд, теж відчує спорідненість із давнім, гречним, креативним і дуже українсь­ким містом Луцьк. Приїжджайте, буде луцько!



www.visitlutsk.com