Міжнародний туризм. Журнал про мандрівки та відпочинок детальний пошук

На головнуНаписати листа

Редакція Новини Архів Передплата Реклама Фотобанк
Міжнародний туризм Номер 3 Камо грядеши? Собор мальтійських лицарів
Номер 3 від 01 червня 2017р.
Номер 3 від 01 червня 2017р.
Welcome to Ukraine
В наступному номері

В номері 5'2017

Висячі сади
СИНГАПУРУ

Мандри
"ОНУКИ"

Замки
ПОЛЬЩІ

Кілти
ШОТЛАНДІЇ

Пляжі
АЛБАНІЇ

Пустеля
ОМАНУ

ІЗРАЇЛЬ

ЧЕХІЯ

ІТАЛІЯ

ГРЕЦІЯ

ФРАНЦІЯ

ГРЕЦІЯ

ЄГИПЕТ

МЕКСИКА

УКРАЇНА

 

 

 

 



VIP-клуб
Вояж-колекція
Камо грядеши?
Мистецтво гостинності
Україна чудес
Мандруйте на здоров'я
Профі-тур
Троянда вітрів
Мандрівничий ряд
Живий світ
Озброєним оком
Життя як свято
Камо грядеши?
Собор мальтійських лицарівВерсія для друку
Автор: Віктор СИДОРЕНКО

Залита щедрим мальтійським сонцем торгова вулиця Валлетти своїм виглядом ніби ілюструє Біблію. Таке враження виникає через недоречне, хоча й уже кількасотлітнє сусідство головної столичної церкви та яток перед її входом. Утім, опівдні, щойно пролунає удар дзвону, площа стрімко порожніє…

 

Цей собор часом хибно називають кафедральним, хоча насправді головний на Мальті офіційно не він, а собор святого Павла у Мдині. Співкафедральний же собор святого Іоанна у Валлетті є головним храмом Мальтійського ордену й, безумовно, улюбленцем прочан та просто туристів.

 Собор мальтійських лицарів

Величний і урочистий храм панує над округою, відволікаючи увагу від мирської метушні. Зовні аскетичний, усередині він втілює всю пишність, на яку здатне бароко. Велична будівля приголомшує масштабами та вишуканістю декору стін, укритих різьбленням, більше схожим на ліплення.

 

Собор спроектував і звів відомий мальтійський військовий архітектор Джероламо Кассар на кошти, надані Великим магістром. 1572 року храм був закладений, а через 5 років — завершений.

 

По-чернечому скромний фасад прикрасила єдина витончена деталь — балкон, що нависає над входом. Звідси Великі магістри зверталися до народу, а герольди гучно сповіщали про обрання Гросмейстера. Кожну з двох квадратних башточок на фасаді колись вінчав тонкий восьмигранний шпиль. Тепер тих навершників немає, їх зняли у Другу світову війну після першого ж нальоту німецької авіації.

 

Підносити багаті дари та поповнювати скарбницю собору вважалось обов’язком кожного новообраного Гросмейстера і щойно посвяченого лицаря. Скажімо, завдяки Великому магістру Грегуару Карафі тут з’явився вівтар з мармуру і бронзи. А ось Раймонд де Переллос замовив у Голландії гобелени за творами Рубенса, Пуссена і Преті. Можна тільки дивуватись, як служителі змогли зберегти ці та подібні їм речі в умовах присутності різних загарбників. За кількістю і вартістю накопичених за три століття скарбів мальтійський собор відносять до найбагатших католицьких церков у світі.

 

Прикрашаючи свої приділи, лицарі явно змагались у щедрості. Твори мистецтва збиралися по всій Європі й задовольняли найвибагливіший смак. Найціннішими є майстерно виконані скульптури на надгробках Великих магістрів. У кафедральному соборі Святого Іоанна покояться всі глави ордену, за винятком зрадника Гомпеша, який здав Валлетту французам-бонапартистам.

 

Центральну залу оточують капели, або каплиці, розподілені між «мовами». Кожна присвячена святому, визнаному покровителем певної нації. Невеликі кімнати, призначені для приватних молитов і зберігання реліквій, належать братчикам із різних кінців Європи.

 

Ближня до вівтаря каплиця здавна йменується капелою мадонни Філермо. За старих часів тут зберігалась одна з реліквій ордену — вивезена лицарями з Родосу давня візантійська ікона. Не відомо, звідки у госпітальєрів з’явився такий стародавній образ, але шанувався він нарівні з рукою Іоанна Предтечі. Перекази свідчать, що живописна Мадонна врятувала багатьох мальтійців від чуми під час страшної епідемії 1592 року. Втрачена після відходу лицарів ікона поступилася місцем іншому образу Діви Марії, з Італії.

 

Про великі срібні ворота каплиці Філермо розповідають цікаву історію наполеонівських часів. Французи активно грабували храми, але тут їх випередили місцеві, прагнучи захистити церковні скарби. Уночі мальтійці пофарбували коштовні ворота в чорне, щоб ті стали «чавунними».

 

У каплиці іспанського королівства Арагон знайдете найефектніший пам’ятник собору — надгробок Великого магістра Нікола Котонера. Мармуровий постамент із бюстом Гросмейстера спирається на фігури двох напівоголених воїнів. Лівий вояк привертає увагу голеною головою та довгим козацьким «оселедцем». Припускають, що моделлю для цього «атланта» послужив один зі сподвижників Юрася Хмельницького, Богданового сина, якого нібито прихистив Мальтійський орден. За іншою версією, це польський князь Радзивілл, який потрапив у полон до турків і був звільнений лицарями.

 

Ораторій собору, тобто його найбільша капела, став музеєм. Головним і найвідомішим тутешнім експонатом, найвідомішим з усіх шедеврів собору, скарбом усієї Мальти є полотно «Усічення глави Іоанна Хрестителя» Мікеланджело да Караваджо. Орден почав існувати під знаком цього святого, і не випадково саме йому присвятили лицарі свій перший великий храм. У XVII столітті мистецтво Караваджо вплинуло на творчість більшості європейських живописців і стало синонімом вільної творчості. «Усічення» написане в 1608 році спеціально для кафедрального собору Валлетти. Майстер прибув на Мальту, вимушено покинувши Рим після звинувачення у вбивстві. Голодна юність, невдачі, прикрощі зрілих років сформували його авантюрний і нестримний характер. Неймовірно талановитий, темпераментний та зухвалий Караваджо легко наживав ворогів. Це зіграло з ним злий жарт і на Мальті. Звання кавалера Мальтійського ордену, заступництво Гросмейстера, велика кількість замовлень — усі блага він втратив після бійки із впливовим заздрісником. Переслідування привели Караваджо спочатку до в’язниці, потім до втечі на Сицилію і зрештою до смерті від лихоманки на півдні Італії.

 

У 1661 році на Мальту прибув іще один чудовий італійський художник — Маттіа Преті. Своїм коштом він розписав склепіння собору святого Іоанна, був посвячений у лицарі й отримав нові замовлення. Майстер прожив у Валлетті 38 років, присвятивши весь цей час розпису того самого собору. З поваги до Ель-Калабрезе, як називали художника служителі, його поховали у храмі, поруч із великими магістрами. У музеї образотворчих мистецтв Валлетти діє постійна експозиція творів Преті.

 

Собор зберігає могили близько 400 прославлених членів ордену під плитами з кольорового мармуру. Тож підлога храму, як і стеля, має високу історичну й художню цінність. Над кожним надгробком — лицарський герб із восьмикутним хрестом і виведене золотими літерами гасло. Чавунні грати загороджують шлях до склепу, де спочивають 26 із 28 глав Мальтійського ордену. Могили гросмейстерів розташовані у крипті, яка займає підвальне приміщення з низькою склепінчастою стелею. Один із багатьох скульптурних надгробків відтворює в чорному мармурі образ легендарного Де ла Валлетта. Не ясно, що мав на увазі скульптор, зобразивши лежачого лицаря з піднятою рукою...

 

Музейні експозиції займають майже всі другорядні приміщення собору. У вітринах представлено гобелени, церковне начиння й одяг різних часів. Розкішні шати священиків досі сяють барвами та золотом.

 

Увечері, надивившись чудес і наслухавшись розповідей про собор, можна лишитися в ньому на месу. Іноді проповіді тут читає сам архієпископ. Розмірений голос, звуки органу і хору перенесуть якщо не в біблійні часи, то в епоху лицарів-іоаннітів... 

 

 

 

СТАТУТ ДЛЯ ТУРИСТІВ

 

Відвідувачі мусять мати вигляд, гідний святого місця: голі ноги та плечі неприпустимі. Хустки і спідниці видаються при вході.

 

Відчинено: ПН-ПТ — 9:30–16:30, СБ — 9:30–12:30. Каси зачиняються раніше.

 

Меси — по неділях і святкових днях, о 17:30 або 18:00.

 

Вартість відвідання: дорослі — 10 євро, студенти — 7,5 євро, діти до 12 років — безкоштовно. Плату розглядають як відшкодування витрат через великий потік відвідувачів та як засіб обмеження цього потоку. У вартість входить аудіогід (у тому числі російською мовою).

 

Детальніше: www.stjohnscocathedral.com.

 

 

 


Адреса редакції:
вул. Кловський узвіз, 15, Київ, 01021
Тел./факс: 254-5190/93, 288-9625
Всі зауваження та питання просимо надсилати за електронною адресою intour.magazin@gmail.com

Всі права захищені. Міжнародний туризм, 2005.

Копіювання та передрук інформації з сайту дозволено тільки з письмової згоди Редакції.

Думка авторів публікацій не завжди відповідає думці редакції.

Відповідальність за достовірність фактів, власних назв та імен, інших відомостей несуть автори.


24 Міжнародний туристичний салон «Україна» - UITM’2017

Welcome to Georgia! National Tourism Award

16-я Азербайджанская Международная Выставка «Туризм и Путешествия»

Медицинский туризм

18-а міжнародна виставка-ярмарок «ТурЕКСПО»

МАНСАНА:: Туристична агенція. Відпочинок на морі. Екзотичний відпочинок. Екскурсійні тури. Гірськолижні тури.